Om M/S Victoria

M/S Victoria er kjent som kanaldronningen og er å anse som Telemarks flaggskip. M/S Victoria seiler i fast rute mellom Skien og Dalen fra lørdag 20. mai til søndag 3. september i sesongen 2017. Båten er sertifisert for 180 personer.

Eventyrreise fra fjord til fjell

Dette er en fantastisk eventyrreise som tar passasjerene helt opp til foten av Hardangervidda og på reisen opp passerer bratte fjell som i en storslagen vestlandsfjord, smale kanaler imellom skoger og åpne landskap, over åpne innsjøer og rett opp fjellveggen via 18 sluser fordelt på 8 sluseanlegg med en total løftehøyde på 21 meter over havet.

Dronningen

M/S Victoria er selve kanaldronningen. D/S Victoria ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.D/S «Amtmand Aall» ble etterhvert for gammel og for liten. Derfor besluttet «Norsjøselskapet» å selge skipet og anskaffe seg et nytt, tilnærmet likt D/S «Nordsjø».

For fjerde gang gikk man til Akers mek.Verksted med bestillingen, og en dag i 1882 mottok selskapet det nye skipet som fikk navnet D/S «Victoria». Det var vel 1880-årenes blomstrende trang til å gi skip kongelige navn som lå bak navnevalget. Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882. Ifølge verftets protokoll fikk båten «navnet Victoria til Minde om Kronprinsesse Victoria den Dag for første gang kom til Norges hovedstad.» Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud.
Med D/S «Victoria» i fart kunne man kvitte seg med «Amtmand Aall», som ble fjordbåt inne i Oslofjorden med navnet «Viken». Fra nå gikk «Victoria» i ruten Skien-Hitterdal sammen med «Nordsjø». Man kunne nå opprettholde en rute fra begge steder samtidig, et nytt trekk i kommunikasjonen var begynt å forme seg.

I 2011 feiret den nederste delen av Telemarkskanalen, Norsjø – Skienkanalen, sitt 150-års jubileum.

Telemarkskanalen strekker seg fra Skien til Dalen, en seilas på 105 km. Tanken om å kanalisere denne strekningen er gammel. Planer var utformet gjennom mange år, og ulike kanalforkjempere hadde lagt ned mye arbeid før Norsjø - Skienkanalen kunne åpne for regelmessig drift i 1861.

Opplev Telemarkskanalens kulturhistorie slik det foregikk for over 150 år siden. Nyt ferden i bilder fra M7S Henrik Ibsen eller M/S Victoria.

Velkommen til Telemarkskanalen!

M/S Victoria i Vrangfoss sluser.

Tidlig om morgenen 23. oktober 1893 kom et ekstratog til Skien. De kongelige personer, Kong Oscar og Prins Eugen, gikk om bord i «Victoria» ved kanalbryggen i Skien. Så bar ferden oppover mens man salutterte og beæret de kongelige gjester. 

Driften ble rasjonalisert så godt man kunne. En begynnelse var å installere oljefyringsanlegg, som erstattet kullfyringen om bord i «Victoria». Dermed ble kostnaden til drivstoff betraktelig mindre. D/S «Victoria», som allerede var delvis modernisert med olje i stedet for kullbrenning, fikk innsatt dieselmotor i 1953. Samtidig fikk den nytt utseende etter den nye tids smak, og gikk inn i en tre ganger ukentlig rute til Dalen.

Fakta om M/S Victoria

D/S "Victoria" ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.

  • 1882: Bygget ved Akers mek. verksted, 142 brt
  • 96.5 fot lang, 18.0 for bred, 7.1 fot dyp
  • 1882: Interessentskapet for dampskibsfart på Norsjø
  • 1900: Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskab, Skien
  • 1953: Ombygget til motorskip
  • 1957: Lagt opp
  • 1961: A/S Turist-Trafikk, Skien
  • 2017: Fortsatt i drift på Telemarkskanalen
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler