Modernisering

Driften ble rasjonalisert så godt man kunne. En begynnelse var å installere oljefyringsanlegg, som erstattet kullfyringen om bord i «Victoria». Dermed ble kostnaden til drivstoff betraktelig mindre. D/S «Victoria», som allerede var delvis modernisert med olje i stedet for kullbrenning, fikk innsatt dieselmotor i 1953. Samtidig fikk den nytt utseende etter den nye tids smak, og gikk inn i en tre ganger ukentlig rute til Dalen.

Dette er en vinterstemning fra «Aftenposten»s utsendte medarbeider i februar 1953:
«Gamle «VICTORIA» stanger seg vei gjennom tommetykk is, før gikk hun riktignok hver dag frem og tilbake, men nå har hun fått det litt makeligere, annen hver dag går hun til Kviteseid og annen hver dag returnerer hun tilbake til Skien. Enkelte tider må hun ha hjelp av isbryter, men vinteren 1947 måtte hun gi opp. Da «Victoria» ga opp ble hun liggende innefrosset i hele tre måneder. Jeg står og fryser på dekket mens isbitene singler bortover når «Victoria» stanger sin kobberforsterkede baug inn i isdekket. Isen lå ikke i går da vi gikk nedover, den kom plutselig i natt og den kan gå like brått, men er vi uheldige, blir vannet ufremkommelig i morgen, sier skipperen.
Kilen er vårt første anløpssted. Bryggen er full av folk som venter på post, varer eller familie fra byen. Her lemper vi i land høy, halm, matvarer og pussig nok en elektrisk vaskemaskin. Det er pussig fordi grenda ennå ikke har elektrisk lys, selv om den ligger bare noen kilometer fra lysmastene. De bortimot 150 mennskene her har ingen annen forbindelse med omverdenen enn «Victoria».

Fakta om M/S Victoria

D/S "Victoria" ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.

  • 1882: Bygget ved Akers mek. verksted, 142 brt
  • 96.5 fot lang, 18.0 for bred, 7.1 fot dyp
  • 1882: Interessentskapet for dampskibsfart på Norsjø
  • 1900: Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskab, Skien
  • 1953: Ombygget til motorskip
  • 1957: Lagt opp
  • 1961: A/S Turist-Trafikk, Skien
  • 2017: Fortsatt i drift på Telemarkskanalen
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler